Elitseriekollen: Vetlanda Speedway

Vi börjar räkna ned inför säsongen 2018, och tar en titt på samtliga Elitserielag innan det är dags för den premiären den 8:e maj.

Först ut är Vetlanda Speedway, som genomgått en ombyggnation till den kommande säsongen och vi hörde av oss till Vetlanda-Postens sportreporter, Oskar Mörnefält som fick ge sin analys kring smålänningarna.

Din analys av Vetlandas lagbygge?
– Vetlandas lagbygge 2018 sticker ut genom att inte sticka ut, om ni förstår vad jag menar. Vanligtvis finns det oerhörda toppar som ska driva laget framåt och grovjobbare som ska jobba lite i det tysta bakom de största stjärnorna. Visst, Bartosz Zmarzlik är en stjärna – men i övrigt är det här ett lag som går mer åt det bredare än det spetsigare hållet.

– Vetlanda har rättat truppen efter sin budget och tackat nej till flera förare som skulle ha varit för dyra. Med tanke på det tycker jag att man fått ihop ett lag som har all potential att vara starka i Vetlanda – något som ofta är det första Vetlandaledningen tar beaktning när de tittar på nyförvärv. Många frågetecken kräver svar i inledningen av säsongen, men som jag ser det har man skaffat sig en hel del alternativ både när det gäller heatledarna och förarna som är aktuella för de övriga platserna.

Hur ser du på förändringarna man gjort? Och hur mycket påverkar det att Hampel lämnat klubben?
– Med största respekt för vad Jaroslaw Hampel gjort för Vetlanda genom alla år är min personliga åsikt att det stundtals sett väldigt trögt ut på senare år. På banan kommer man inte sakna honom, men i depån ser jag egentligen bara en potentiell ersättare till Hampel som lagkapten. Szymon Wozniak är en yngre kopia av Hampel och skulle kunna växa in i rollen, även om det också kan sätta extra press på honom vilket skulle kunna störa hans utveckling i elitserien.

– Värvningen av Brady Kurtz ter sig alltmer intressant eftersom australiensaren hade ett väldigt fint avslut på förra säsongen och sett väldigt intressant ut under vintern, av det man sett och hört. Jag tror tanken med värvningen var att ge Kurtz tre matcher och därmed ett mer rättvist snitt till 2019. Men jag börjar få en allt mer starkare känsla av att Kurtz kommer göra rejäl nytta för Vetlanda redan den här säsongen.

– I Artem Laguta vet man vad man får eftersom han varit i Vetlanda tidigare. Han är ruskigt snabb i Vetlanda och kommer göra precis vad som förväntas av honom i varenda hemmamatch. Jag ser det som en lite halvtråkig men ganska smart värvning.

– Ska jag sticka ut hakan lite vill jag påstå att skillnaden mellan en bra och en dålig säsong för Vetlanda kan vara hur Rasmus Jensen fungerar i laget. När jag pusslar potentiella laguppställningar kommer jag allt som oftast fram till en nyckelroll på reservplats för den förr så lovande dansken.
Att Vetlanda tappat både Oliver Berntzon och ytterst lovande Alexander Woentin kan, konstigt nog, bli till lagets fördel. Nu kan man fokusera fullt ut på Tomas H Jonasson och Filip Hjelmland och deras vidare utveckling.

Vad ser du för för respektive nackdelar med Vetlandas lagbygge?
– Fördelarna är att man trots en del förändringar ändå satsat på kontinuitet. Man har till stora delar tagit in förare som man vet kör bra i Vetlanda och vid sidan av dem plockat in en del chansningar. Och man får faktiskt ge Vetlanda att deras värvningar oftast är väldigt genomtänkta – vilket gör att det finns all anledning att tro att Rasmus Jensen, Lykke Nielsen och Kurtz faktiskt har stor potential att lyckas.

– Nackdelen är helt klart svensksidan. Tomas H Jonasson har varit för dålig i flera säsonger nu och borde verkligen ha ett snitt på omkring 1,500.

– Jonas Davidsson är alldeles för ojämn och fungerar inte alls på vissa ovaler i serien. Här måste man bestämma sig tidigt. Antingen använder man honom fullt ut och kanske till och med får ner honom på reservplats i en hel del matcher. Eller så använder man honom endast i Vetlanda, där han är väldigt stark. Det som kanske vore lite tråkigt med det senare alternativet är att Davidsson förmodligen kört klart i elitserien efter den här säsongen eftersom han då skulle landa på ett väldigt högt ingångssnitt till 2019.

– Filip Hjelmland bara måste få en roll där man låter honom köra även om han stöter på en del plumpar under säsongen. Därför menar jag att Woentins tack och hej till Vetlanda kanske kan vara till allas fördel. Nu slipper Vetlanda välja vem av ynglingarna som ska köra och kan ge den rollen till Hjelmland fullt ut. Men vad händer om någon, eller till och med två, av de här tre svenskarna skadar sig? Där har Vetlanda inga som helst försäkringar.

Vart tippar du Vetlanda säsongen 2018?
– Budgetlaget till trots tror jag att Vetlanda hamnar på fjärde plats i serien och är med och slåss in i det sista om en finalplats i slutspelet. På pappret håller jag egentligen laget lite längre ner i tabellen, men Vetlanda har en tradition av att lyckas med sina värvningar och dessutom tycker jag man är smarta som plockat in Mikael “Kråka” Karlsson på ledarsidan. Därför tror jag att Vetlanda ändå går en ganska rolig säsong till mötes.

Mörnefälts premiärlag
1. Szymon Wozniak – 1,776
2. Jonas Davidsson – 1,319
3. Artem Laguta – 2,000
4. Tomas H Jonasson – 1,323
5. Bartosz Zmarzlik – 2,228
6. Filip Hjelmland – 0,500
7. Rasmus Jensen – 0,858
Snitt: 10,004

Elit Vetlandas trupp 2018
Bartosz Zmarzlik – 2,228
Artem Laguta – 2,000
Szymon Wozniak – 1,776
Brady Kurtz – 1,616
Tobiasz Musielak – 1,357
Tomas H Jonasson – 1,323
Jonas Davidsson – 1,319
Rasmus Jensen – 0,858
Kasper Lykke Nielsen – 0,500
Filip Hjelmland – 0,500
Johan Jensen – 0,500

Nyförvärv:
Rasmus Jensen, Västervik
Brady Kurtz, ingen tidigare klubb
Kasper Lykke Nielsen, Örnarna
Artem Laguta, ingen tidigare klubb

Förluster:
Jaroslaw Hampel, ingen ny klubb
Oliver Berntzon, Dackarna
Kenny Wennerstam, Lejonen
Alexander Woentin, Eskilstuna Smederna
Grzegorz Zengota, Västervik
Martin Vaculik, ingen ny klubb

2 reaktioner på ”Elitseriekollen: Vetlanda Speedway”

  1. Oskar Mörnefält väl genomtänkt analys. Jag har nu tittat på Eskilstuna Smederna – Vetlanda Speedway faller ut till Smedernas fördel: Heatledarna är jämna. Väst 6 Hjelmland håller jag som starkare än Woentin. Smederna har riktigt starka kort i väst 2 Aspgren och väst 4 Michelsen och dessutom är Jespen Jensen i väst 7 bättre än Rasmus Jensen.
    Jag har tippat Vetlanda Speedway som fyra i serien, men Lejonen och Dackarna kan också ta den platsen.
    Skarvsjöby tisdag 3 april 2018 Nils Gunnar Sundell

  2. Jag tror Vetlanda gör rätt i att släppa Wennerstam, tror inte han kommer att bli så pass bra som många hoppas på. Tror också att Hjelmland får en raketsäsong.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *