Krönika: Dags att ta bort snittet – en gång för alla

Det är mars månad, två månader kvar till en ny spännande speedwaysäsong och lagen har byggt klart sina trupper sedan ett par månader tillbaka.

Något vi diskuterar om väldigt återkommande, är snitten. Vad för fördelar de har och vad de har för nackdelar. Fördelar finns säkerligen. Men begränsningarna är något som inte gör att vi lyckas utveckla sporten ytterligare.

Snitten, används oftast som ett ekonomiskt argument för klubbarna att det ska bli billigare. Men hur billigare blir det egentligen? Jag tror definitivt inte, att det blir någon skillnad för istället blir det en häxjakt på den föraren som kanske har 1,000 i snitt som du behöver få in på reservplats för det är välbehövligt att få in denne i ditt lag för att du ska kunna vara med och konkurrera i toppen.

“I vilken annan sport straffas du för att du varit för bra?”

Daniel Davidsson är en förare som helt enkelt varit för bra – och straffas för det.

Dessutom. Daniel Davidsson, som hade ett kanonår 2017. Förmodligen den bästa elitseriesäsongen i karriären. Han faller offer för snittet i år i Elitserien, med sitt höga ingångsnitt på 1,411. Det betyder att han tappar en oerhört stor del av sin inkomst, för att dra runt sin speedwayverksamhet och för mig är det helt obegripligt hur det kan vara så.

Ett återkommande argument för att släppa loss snitten som många säger, är: “Hur ser det ut om Barcelona skulle göra sig av med Messi?”. Så är det ju naturligtvis inte riktigt, men jag tror att släppa loss snittet kan vara något positivt. Sen finns det naturligtvis människor med annorlunda åsikter som förespråkar att snittet är något vi bör ha kvar.

Varför är det positivt att släppa loss snittet? Jo, det hade varit perfekt att göra det – dels när det är en stängd liga. Klubbarna har fortfarande sina budgetar och gå efter. Oavsett vad det är för system vi har, för att bygga lagen så hamnar vi tillbaka på en sak och det är att klubbarna kan rätta munnen efter matsäcken.

Det blir dessutom, oerhört lättare för klubbarna att jobba med kontinuitet på ett annat sätt och marknadsföra sina förare i olika kommuner. Nu har vi förare i olika klubbar, som är klubbar trogna, men jag tror vi skulle se oerhört fler förare som stannar om man kan jobba mer långsiktigt.

Ett ytterligare argument, är också att speedwaysporten inte blir lika komplex för den som inte är inbiten och på så sätt tror jag att man skulle kunna ha det lättare och få andra människor att fastna för den fantastiska sport, som speedway egentligen är.

Därför tycker i alla fall jag, att det är dags att släppa loss snittet. En gång för alla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *