Nya regler för BAUHAUS-ligan

Elitspeedway Sverige (ESS) och Svemo meddelade under fredagen förändringar till säsongen 2022. En del förändringar och justeringar, som gör att det bli likt säsongen 2019. Bland annat höjs taksnittet. Golvsnittet kommer tillbaka. Dessutom tas det tidigare körschemat tillbaka och rider replacement-regeln korrigeras.

“Vi har haft ett intensivt och bra samarbete med förbundet under hösten och vi har nu landat i ett regelverk som vi tillsammans tror på. Det handlar i huvudsak om att balansera de sportsliga och kommersiella intressena på bästa sätt utifrån hur situationen ser ut idag och den verklighet vi har att förhålla oss till. Vi tror att reglerna, kompletterade med vissa överenskommelser inom ESS är det bästa för svensk speedway just nu och ser fram emot en pandemifri säsong 2022”, säger Mikael Holmstrand, ordförande i ESS till Elitspeedway.com.

Nyheterna för 2022:
– Sjumanna-schemat tas tillbaka.
– Toppning från 6 poängs underläge (från heat 5 till 13 är det möjligt).
– 11,000 i taksnitt.
– 8,000 i golvsnitt.
– Svenskar med 1,000 i snitt i år, får 0,500 i snitt nästa säsong.
– Möjlighet för klubbar att låna svenskar utan att transferkort förbrukas. Lånet kan ske 14 dagar i stöten. Men föraren måste kallas hem innan 31/7, om lånet skall avslutas.
– Åtta förare i truppen över 0,500 i snitt (undantaget om nio i år borttaget).
– Rider Replacement får enbart användas för topp fyra snittmässigt i preliminär laguppställning, dock utan förhållningsreglet.
– Förare som plockas in i truppen innan 31/7 måste åkt 12 heat, för att kunna köra i slutspel. Oavsett nationalitet. Undantaget gäller svenska förare med 0,500 i snitt som inte uppehåller en plats i laget.

Regler som är kvar från denna säsong:
– Juniorer har alltid 0,500 i ingångsnitt.
– Fem transferkort kan nyttjas fram till 31/7.
– Samma upplägg kring slutspelet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *