Tre frågor till Mikael Karlsson

Mikael Karlsson, Grenchef/Manager Track Racing på Svemo pratade med oss om situationen i svensk speedway. Vi vet att det är svårt, vi vet att lagledare pratar om det, vi vet att de måste jobba och jobba. Speedway världen går så fort och svensk speedway måste göra samma jobb som Polen gjort i fler år. Under pandemi var det svagare men nu är det tid för oss, för svensk speedway igen!

Maciej Markowski [Eleven Sports, Przeglad Sportowy, Speedwaynyheter]. Vad säger du om pandemin och att det inte är så många svenska förare i polsk speedway?

Mikael Karlsson [Grenchef/Manager Track Racing på Svemo]

– Det är klart att det är ett problem men det är klart att vi vill vara bättre och ha fler förare i högsta ligan i Polen och vi måste jobba hårt för det och försöka utveckla våra förare bättre, träna och hjälpa våra förare bättre och hitta saker redan från junior och ungdom. Sen måste vi se det långsiktigt vi kanske inte kan lösa så vi får en världsmästare på två år utan på lång sikt.

Jag läste bland annat att svensk speedway ”dör”, ser du samma eller inte?

– Nej det tycker jag inte, skulle jag säga det så är jag fel man på fel jobb, jag vill se att vi har
möjligheter, vi måste jobba men det krävs ett hårt jobb. Vi måste skapa ett intresse i Sverige
för speedway igen, det är en tuff uppgift är det. Det fattas pengar och det fattas människor i föreningar, det är ju så i speedway att de som jobbar i våra klubbar jobbar ju gratis, de jobbar på fritiden och har ett vanligt jobb och sen jobbar man med speedway utöver det.

– Det är kanske lite annorlunda än vad det är i Polen där man har många anställda i klubbarna och det har vi ju inte. Alla våra ledare och tränare, de jobbar ju nästan gratis, så det är många saker som vi måste jobba med. Hur vet jag inte men vi måste jobba framåt och tro att vi kan göra något bra och tro på det vi gör.

Men jag ser att fler och fler inte fortsätter sin speedway när de blir typ 23 år, varför och vad kan man göra?

– Problemet tror jag är att det kostar mycket pengar och så gör man inga resultat och man kommer inte upp i toppen som man vill och man är inte beredd att speedway får kosta pengar i några år. Vi måste ändra hur vi tänker, kanske
både i klubbar och bland förare hur vi kan jobba framåt.

1 reaktion på ”Tre frågor till Mikael Karlsson”

  1. Cenariot har varit samma sedan början på åttiotalet, varför gör man inte som i polen max 2 utlänningar i varje lag, och sedan måste man satsa mer pengar lokalt man kan inte ge 50-100 000 i sign on till en utlänning och 35 till 40000 per match och tro att några svenskar hjälper till för skit pengar. Säsongen 2020 var en bra start men varför körde man inte vidare 2 till 4 år till nu har inte 60% av dom svenskar som körde i högsta ligan och Allsvenskan en plats eller pengar att fortsätta, gör nått riktigt istället och ta hand om våra unga träna 2 ggr i veckan med riktig tränare och låt dom köra matcher annars tappar ni minst 10 st igen och till exempel visa budgeten som våra unge Wountin har som är bland dom 10 top i Europa upp till 21 år o jämför med Kubera från Polen vad är det som gör att han är så mycket mer värd i Sverige skäms på er ta hand om våra pojkar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *